Genomineerde auteurs ECI Literatuurprijs 2015 op Boekenbeurs Antwerpen

Amsterdam, 3 november 2015 – De Schrijverskaravaan, het programma waarmee de voor de ECI Literatuurprijs genomineerde auteurs door Nederland en Vlaanderen trekken, is zaterdag 7 november op de Boekenbeurs in Antwerpen. De aanwezige genomineerden zijn Stephan Enter (Compassie), Mark Schaevers (Orgelman), Inge Schilperoord (Muidhond) en Annelies Verbeke (Dertig dagen). Op 12 november wordt de winnaar van de ECI Literatuurprijs 2015 bekendgemaakt tijdens een feestelijke openingsavond van het Crossing Border festival in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag.

Het programma op zaterdag 7 november

• Annelies Verbeke vertrekt om 11.00 uur vanaf de Groenplaats in Antwerpen met de Tram DE LUX, een uniek rijdend poëziecafé, naar de Boekenbeurs. Tijdens de tramrit leest Annelies Verbeke voor uit haar boek, Dertig dagen, en wordt ze geïnterviewd door stadsdichter Stijn Vranken.

• Om 11.45 uur arriveren de auteurs op de Boekenbeurs in de bus van de Schrijverskaravaan.

• De auteurs gaan van 13.30 tot 14.30 uur in gesprek met Jelle van Riet, literair journaliste bij De Standaard. Dit gesprek vindt plaats op het Groen Podium, Antwerp Expo.

• Van 15.00 tot 16.00 uur signeren de vier auteurs hun boeken van bij de stand van ECI in Hal 2.

• Om 16.30 vertrekken de auteurs naar Den Haag voor een lezersdiner in de Openbare Bibliotheek van Den Haag.

De ECI Literatuurprijs is de bekroning voor het beste Nederlandstalige literaire boek in de categorieën fictie en non-fictie. De ECI Literatuurprijs, die bestaat uit een bedrag van €50.000 en het beeld van de ECI Literatuurprijs, wordt jaarlijks uitgereikt door een jury van beroepsrecensenten uit Nederland en Vlaanderen. De boeken moeten verschenen zijn tussen 1 juli van het jaar waarin de prijs wordt uitgereikt en 1 juli van het voorgaande jaar. De ECI Literatuurprijs is een voortzetting van de AKO Literatuurprijs die sinds 1987 bestaat. De prijs staat onder auspiciën van de Stichting Jaarlijkse Literatuurprijs voor Fictie en Non-fictie.

De jury van de ECI Literatuurprijs 2015 bestaat uit:

• Andrée van Es, o.a. voormalig wethouder in Amsterdam, voorzitter van de nationale UNESCO commissie
  • Sofie Gielis, proza recensent voor de Standaard der Letteren en docente
  • Danielle Serdijn, recensent bij de Volkskrant en docente
  • Joost de Vries, redacteur bij de Groene Amsterdammer

ECI en de Stichting Jaarlijkse Literatuurprijs voor Fictie en Non-fictie delen dezelfde overtuiging: literatuur staat voor goed vertelde verhalen, brengt plezier en helpt meer inzicht in onszelf en in de mensen om ons heen te krijgen.

Met de samenwerking beogen zij de genomineerde boeken en het winnende boek bij een zo breed mogelijk publiek onder de aandacht te brengen.

De Stichting Jaarlijkse Literatuurprijs voor Fictie en Non-fictie heeft tot doel het bevorderen van de Nederlandstalige letterkunde door het toekennen van een jaarlijkse literatuurprijs. Winnie Sorgdrager, lid van de Raad van State, is voorzitter van de Stichting.

ECI is in 1967 opgericht om het lezen in Nederland te stimuleren. In 2014 heeft ECI met hulp van Novamedia, het bedrijf achter de Nationale Postcode Loterij, VriendenLoterij en BankGiro Loterij, een doorstart gemaakt. ECI werkt vanuit de overtuiging dat lezen van boeken verrijkt, verbindt en de wereld helpt mooier te maken. Sinds 2014 is ECI omgebouwd tot dé online boekwinkel waar iedereen ook gewoon een los boek kan kopen. Bij ECI werken echte boekliefhebbers die hun favorieten graag met lezers delen. Bovendien worden trouwe klanten beloond met 20% korting.

Noot voor de redactie (niet voor publicatie):

Mocht u interesse hebben om met vier genomineerde auteurs in de bus van de Schrijverskaravaan mee te reizen naar de Boekenbeurs in Antwerpen, kunt u een mail sturen naar: judy@eciliteratuurprijs.nl

Voor meer informatie en beeldmateriaal van auteurs:

Jeroen Kans, Secretaris Stichting Jaarlijkse Literatuurprijs voor Fictie en Non-fictie
Tel: +31 (0)6 811 53 722, E-mail: secretaris@eciliteratuurprijs.nl

Fleur Deul, Communicatie ECI en Novamedia