Bekendmaking winnaar ECI Literatuurprijs 2015 in Koninklijke Schouwburg

PERSUITNODIGING

Tekstvak:  Donderdagavond 12 november vindt de prijsuitreiking plaats van de ECI Literatuurprijs 2015. Deze wordt gehouden tijdens een feestelijke openingsavond van het festival Crossing Border in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. De Shortlist bestaat uit de volgende titels: Jeroen Brouwers - Het hout (Atlas|Contact), Stephan Enter – Compassie (Van Oorschot), Mark Schaevers – Orgelman (De Bezige Bij), Inge Schilperoord – Muidhond (Podium), P.F. Thomése – De onderwaterzwemmer (Atlas|Contact), Annelies Verbeke – Dertig dagen (De Geus). De winnend auteur ontvangt de ECI Literatuurprijs en een stipendium van 50.000 euro.

Wat: Bekendmaking winnaar en uitreiking ECI Literatuurprijs 2015

Wanneer: Donderdag 12 november 2015

Waar: Koninklijke Schouwburg, Korte Voorhout 3, Den Haag

Ontvangst: 19.30 uur

Aanvang: 20.00 uur

Graag nodigen wij u van harte uit om bij deze bijzondere avond aanwezig te zijn. U kunt zich hiervoor per mail aanmelden bij judy@eciliteratuurprijs.nl

Het juryrapport van de Shortlist vindt u in de bijlage.

De ECI Literatuurprijs is de bekroning voor het beste Nederlandstalige literaire boek in de categorieën fictie en non-fictie. De ECI Literatuurprijs, die bestaat uit een bedrag van €50.000 en het beeld van de ECI Literatuurprijs, wordt jaarlijks uitgereikt door een jury van beroepsrecensenten uit Nederland en Vlaanderen. De boeken moeten verschenen zijn tussen 1 juli van het jaar waarin de prijs wordt uitgereikt en 1 juli van het voorgaande jaar. De ECI Literatuurprijs is een voortzetting van de AKO Literatuurprijs die sinds 1987 bestaat. De prijs staat onder auspiciën van de Stichting Jaarlijkse Literatuurprijs voor Fictie en Non-fictie.

De jury van de ECI Literatuurprijs 2015 bestaat uit:

• Andrée van Es, o.a. voormalig wethouder in Amsterdam, voorzitter van de nationale UNESCO commissie
  • Sofie Gielis, proza recensent voor de Standaard der Letteren en docente
  • Danielle Serdijn, recensent bij de Volkskrant en docente
  • Joost de Vries, redacteur bij de Groene Amsterdammer

ECI en de Stichting Jaarlijkse Literatuurprijs voor Fictie en Non-fictie delen dezelfde overtuiging: literatuur staat voor goed vertelde verhalen, brengt plezier en helpt meer inzicht in onszelf en in de mensen om ons heen te krijgen.

Met de samenwerking beogen zij de genomineerde boeken en het winnende boek bij een zo breed mogelijk publiek onder de aandacht te brengen.

De Stichting Jaarlijkse Literatuurprijs voor Fictie en Non-fictie heeft tot doel het bevorderen van de Nederlandstalige letterkunde door het toekennen van een jaarlijkse literatuurprijs. Winnie Sorgdrager, lid van de Raad van State, is voorzitter van de Stichting.

ECI is in 1967 opgericht om het lezen in Nederland te stimuleren. In 2014 heeft ECI met hulp van Novamedia, het bedrijf achter de Nationale Postcode Loterij, VriendenLoterij en BankGiro Loterij, een doorstart gemaakt. ECI werkt vanuit de overtuiging dat lezen van boeken verrijkt, verbindt en de wereld helpt mooier te maken. Sinds 2014 is ECI omgebouwd tot dé online boekwinkel waar iedereen ook gewoon een los boek kan kopen. Bij ECI werken echte boekliefhebbers die hun favorieten graag met lezers delen. Bovendien worden trouwe klanten beloond met 20% korting.