Zes nominaties voor shortlist ECI Literatuurprijs 2015

Den Haag, 25 september 2015 – De zes genomineerden voor de shortlist van de ECI Literatuurprijs 2015 zijn (in alfabetische volgorde): Het Hout van Jeroen Brouwers, Compassie van Stephan Enter, Orgelman van Mark Schaevers, Muidhond van Inge Schilperoord, De Onderwaterzwemmer van P.F. Thomése en Dertig Dagen van Annelies Verbeke. Dit heeft Andrée van Es vanavond bekend gemaakt in het actualiteitenprogramma Nieuwsuur.

Eerder vandaag kwam de jury bijeen in het Museum voor Communicatie in Den Haag voor het vaststellen van de shortlist. “Zoals ieder jaar is het geen eenvoudige keuze geweest. 2015 was een jaar met heel veel goede boeken en we hebben een Shortlist kunnen samenstellen die recht doet aan deze prachtige oogst. Voor alle juryleden deed het pijn om afscheid te nemen van alle andere boeken op de Longlist, maar eigenlijk was dat een luxe probleem.”, aldus de juryvoorzitter Andrée van Es”.

Prijsuitreiking live bij Nieuwsuur
De winnaar wordt op 12 november bekend gemaakt door Andrée van Es tijdens een speciaal hieraan gewijde openingsavond van het festival Crossing Border in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Nieuwsuur zendt die avond een live reportage uit van de prijsuitreiking. Vorig jaar won Stefan Hertmans de prijs met zijn boek Oorlog en terpentijn.

Shortlist 2015
1. Jeroen Brouwers - Het Hout, Atlas|Contact
2. Stephan Enter – Compassie, Van Oorschot
3. Mark Schaevers – De Orgelman, De Bezige Bij
4. Inge Schilperoord – Muidhond, Podium
5. P.F. Thomése – De Onderwaterzwemmer, Atlas|Contact
6. Annelies Verbeke – Dertig Dagen, De Geus

De ECI Literatuurprijs is de bekroning voor het beste Nederlandstalige literaire boek in de categorieën fictie en non-fictie. De ECI Literatuurprijs, die bestaat uit een bedrag van €50.000 en het beeld van de ECI Literatuurprijs, wordt jaarlijks uitgereikt door een jury van beroepsrecensenten uit Nederland en Vlaanderen. De boeken moeten verschenen zijn tussen 1 juli van het jaar waarin de prijs wordt uitgereikt en 1 juli van het voorgaande jaar. De ECI Literatuurprijs is een voortzetting van de AKO Literatuurprijs die sinds 1987 bestaat. De prijs staat onder auspiciën van de Stichting Jaarlijkse Literatuurprijs voor Fictie en Non-fictie.

De jury van de ECI Literatuurprijs bestaat uit:
· Andrée van Es, o.a. voormalig wethouder in Amsterdam, nu voorzitter van de nationale UNESCO commissie
· Wim Brands, verslaggever en programmamaker van het programma Boeken
· Karl van den Broeck, journalist en hoofdredacteur van Apache.be
· Sofie Gielis, proza recensent voor de Standaard der Letteren en docente
· Danielle Serdijn, recensent bij de Volkskrant en docente
· Joost de Vries, redacteur bij de Groene

ECI en de Stichting Jaarlijkse Literatuurprijs voor Fictie en Non-fictie delen dezelfde overtuiging: literatuur staat voor goed vertelde verhalen, brengt plezier en helpt meer inzicht in onszelf en in de mensen om ons heen te krijgen.

Met de samenwerking beogen zij de genomineerde boeken en het winnende boek bij een zo breed mogelijk publiek onder de aandacht te brengen.

De Stichting Jaarlijkse Literatuurprijs voor Fictie en Non-fictie heeft tot doel het bevorderen van de Nederlandstalige letterkunde door het toekennen van een jaarlijkse literatuurprijs. Winnie Sorgdrager, lid van de Raad van State, is voorzitter van de Stichting.

ECI is in 1967 opgericht om het lezen in Nederland te stimuleren. In 2014 heeft ECI met hulp van Novamedia een doorstart gemaakt vanuit de overtuiging dat lezen verrijkt en boeken helpen de wereld mooier te maken. Sindsdien is het ECI’s ambitie om dé online boekwinkel te zijn die haar lezers advies op maat en een hoogwaardige service biedt. Bovendien worden trouwe lezers beloond met 20% korting op meer dan 25.000 titels. ECI wil zoveel mogelijke mensen inspireren tot het lezen van boeken.