Longlist ECI Literatuurprijs 2015 bekendgemaakt in Den Haag

Wethouder Joris Wijsmuller feliciteert auteurs met hun kandidatuur

Den Haag, 9 juli 2015 – Juryvoorzitter Andrée van Es heeft vanmiddag de Longlist met 25 kandidaten van de ECI Literatuurprijs 2015 bekendgemaakt. “Dit is altijd een spannend moment. Het is niet niks om uit 417 ingezonden titels een Longlist samen te stellen, maar het is weer een prachtige lijst”, aldus de juryvoorzitter. Wethouder Joris Wijsmuller benadrukt “Den Haag heeft als literaire stad een rijke traditie en we zijn blij dat we samen met de Stichting kunnen bijdragen aan het onder de aandacht brengen van literatuur bij een breder publiek."

De ECI Literatuurprijs is de bekroning voor het beste Nederlandstalige literaire boek – in de categorieën fictie en non-fictie. De ECI Literatuurprijs, die bestaat uit een bedrag van €50.000, wordt jaarlijks uitgereikt door een jury van beroepsrecensenten uit Nederland en Vlaanderen. De boeken moeten verschenen zijn tussen 1 juli van het jaar waarin de prijs wordt uitgereikt en 1 juli van het voorgaande jaar. De ECI Literatuurprijs is een voortzetting van de AKO Literatuurprijs die in 1987 voor het eerst werd uitgereikt. Op 25 september wordt de shortlist van zes genomineerden bekendgemaakt en op 12 november de winnaar. De prijs staat onder auspiciën van de Stichting Jaarlijkse Literatuurprijs voor Fictie en Non-fictie.

De jury van de ECI Literatuurprijs bestaat uit:

• Andrée van Es, o.a. voormalig wethouder in Amsterdam en nu voorzitter van de nationale UNESCO commissie
  • Sofie Gielis, proza recensente voor de Standaard der Letteren en docente
  • Danielle Serdijn, recensente bij de Volkskrant en docente
  • Joost de Vries, redacteur bij de Groene Amsterdammer en auteur van De Republiek, winnaar Gouden Boekenuil 2014

ECI en Stichting Jaarlijkse Literatuurprijs voor Fictie en Non-fictie delen dezelfde overtuiging: literatuur staat voor goed vertelde verhalen. Het doel van de samenwerking is dan ook om de genomineerde boeken en het winnende boek bij een zo breed mogelijk publiek onder de aandacht te brengen. De samenwerking is vastgelegd voor een periode van 5 jaar.

ECI is in 1967 opgericht om het lezen in Nederland te stimuleren. In 2014 heeft ECI met hulp van Novamedia een doorstart gemaakt. Sindsdien is het ECI’s ambitie om dé online boekwinkel voor liefhebbers te zijn waarbij leden naast andere voorrechten 20% clubkorting krijgen op meer dan 30.000 titels. ECI is een boekenclub en mag - als enige in Nederland - korting geven op boeken.

Over Novamedia
Novamedia is een media- en marketingbedrijf met een maatschappelijke missie. Novamedia gelooft dat de wereld gebaat is bij sterke maatschappelijke organisaties en goed geïnformeerde burgers. Zij is bedenker en eigenaar van diverse merken en loterijformats, waaronder de Postcode Loterij en heeft inmiddels ook in Zweden en Groot-Brittannië een Postcode Loterij opgezet. De loterij-formats van Novamedia hebben tot en met 2014 geleid tot een totaalbedrag van 6,6 miljard euro dat geschonken is aan duizenden goede doelen en maatschappelijke initiatieven wereldwijd.

Daarnaast onderneemt Novamedia activiteiten op het media & uitgeefvlak om ook direct bij te dragen aan goed geïnformeerde burgers. Van oudsher is Novamedia al actief via nieuwe en traditionele media. Zij is eigenaar van ECI en Uitgeverij Nieuw Amsterdam (met Wereldbibliotheek en Bas Lubberhuizen) en van boekhandel Scheltema te Amsterdam.

“Dit is altijd een spannend moment. Het is niet niks om uit 417 ingezonden titels een Longlist samen te stellen, maar het is weer een prachtige lijst„ Andrée van Es, Juryvoorzitter Stichting Jaarlijkse Literatuur voor Fictie en Non-Fictie
“Den Haag heeft als literaire stad een rijke traditie en we zijn blij dat we samen met de Stichting kunnen bijdragen aan het onder de aandacht brengen van literatuur bij een breder publiek.„ Joris Wijsmuller, Wethouder Stadsontwikkeling, Wonen, Duurzaamheid en Cultuur

Fotocaption:

Joris Wijsmuller feliciteert auteurs met hun kandidatuur